Sporttrends 2019

groepDit worden de sporttrends in 2019

Nu de feestdagen weer achter de rug zijn is het natuurlijk ook tijd voor de welbekende goede voornemens. En een nieuw jaar betekent dat meestal ook (weer) naar de sportschool…

Wearable-technologie

De nummer één fitnesstrend voor 2019 is wearable-technologie. Wearables, zijn intelligente apparaten die we aan ons lichaam kunnen dragen. Denk hierbij aan smartwatches, fitness trackers maar ook aan een smartphone die je stappen telt. Wearable-technologie stond in het onderzoek van vorig jaar nog op trend nummer drie. Dit jaar staat het op nummer één omdat wearables steeds nauwkeuriger worden in het meten.

Groepstraining

Gezellig en goed voor je motivatie. Een trend die doorzet in 2019 is groepstraining. Geheel nieuw is deze vorm niet, maar wel populairder dan ooit. Trainingen voor groepen die het goed doen zijn onder andere spinning, aerobics en bootcamp.

HIIT

Op nummer drie staat high-intensity intervaltraining HIIT). HIIT is een korte training met een interval karakter. Het gaat als volgt te werk: allereerst zorg je voor een goede warming-up. Zodra je lichaam opgewarmd is kan je beginnen. Vervolgens start je met een interval waarbij je versnelt naar 80-90 procent van je maximale vermogen. Simpel gezegd: je rent heel snel de trap op en gaat deze langzaam weer af. HIIT kan gebruikt worden om af te vallen, maar ook om de conditie te verbeteren.

In 2018 was de High Intensity Interval Training (HIIT) dé trend op het gebied van fitness. In 2019 zal het tegenovergestelde ook populair worden. De hoge intensiteit van deze sport is namelijk niet voor iedereen weggelegd en daarom zal tegenhanger LITT dit jaar haar entree maken in Nederland.
LITT staat voor Low Intensity Interval Training en wordt nu al dé sporttrend van 2019 genoemd. Dit type training bestaat al een tijdje, maar krijgt dit jaar pas echt de aandacht. HITT is natuurlijk perfect voor mensen die al in goede conditie zijn, maar als het gaat om beginners is het helaas niet zo’n succes. LITT biedt dan ook een training met een heel ander tempo dan je gewend bent.

Fitness voor senioren

Fitnessprogramma’s voor senioren zijn in opkomst. Op oudere leeftijd sporten helpt je om een goede conditie te behouden. Ook verlaagt het de kans op (chronische) ziektes. Ouderen waarderen gezondheid meer dan voorheen en kunnen het tegenwoordig steeds meer betalen. Hierdoor staat fitness voor senioren op plaats vier in de trendlijst.

Bodyweight

Op plaats vijf staat Bodyweight, of ook wel trainen met je eigen lichaamsgewicht. Bij deze training heb je geen apparatuur nodig waardoor je het overal kan doen, dus ook thuis. Naast het verhogen van je vetverbrandingen, kun je met bodyweight exercises ook sterker worden. Daarnaast bepaal je zelf hoe zwaar de oefeningen worden.

 

Gezondheid op de werkvloer

Je brengt een groot deel van je dag door op de werkvloer, daarom is het belangrijk dat je werkplek gezond is ingericht. Er komt steeds meer aandacht voor de gezondheid van werknemers, wat ook goed is voor de productiviteit. Heb jij je baas al gevraagd om een bureau waar je achter kunt staan?

Nog beter een vitaliteitscoach op de werkvloer…fitness-trends-2017