Het hele jaar Fit!

Hoe-dan? Hier volgen enkele tips:

Volg geen dieet!image367

Want je hebt geen dieet nodig als je een gezonde leefstijl hanteert!

Ga niet op dieet; het heeft geen zin en je raakt teleurgesteld in jezelf.Probeer liever je voedingspatroon blijvend om te gooien. Sla bv geen maaltijden over, zeker niet als je van plan bent om te gaan sporten.Je lichaam heeft energie nodig om te verbranden en dat haal je uit eten. Eet je minder of te weinig? Dan gaat je lichaam in een spaarstand.

Bij een gezond voedingspatroon zorg je dat je alle belangrijke voedingsstoffen, vitamine en mineralen binnenkrijgt. Wanneer je veel sport (ook als je niet sport) is het belangrijk om de goede voeding binnen te krijgen in de juiste verhouding. Dit zorgt ervoor dat je voldoende energie hebt en snel hersteld na een training.

Als je het mij vraagt is gezond eten een mooie investering in jezelf en voor de lange termijn!

Vraag? Sta jij elke week op de weegschaal? Doe dat niet. Natuurlijk ga je afvallen als je anders gaat eten en meer gaat sporten, maar hoogstwaarschijnlijk ga ja ook weer wat aankomen omdat je spieren aan het kweken bent. Gebruik je kleding als leidraad!. Wanneer je gezonder gaat eten en meer gaat trainen ga je namelijk in centimeters afslanken.

Krachttraining en intervaltrainingen!

training_rex,150190_m_nVeel mensen hebben de neiging om cardiotraining te gaan doen wanneer ze willen afvallen. Effectief verbrand je tijdens een cardiotraining wel meer calorieën dan tijdens een krachttraining, maar overall verbrand je meer met krachttraining. Bij krachttraining is namelijk ook nog sprake van zogenaamde naverbranding wat zo’n 24 uur kan duren. Krachttraining zorgt ervoor dat je sterker wordt en spieren ontwikkeld. Voor de ontwikkeling van deze spieren is energie (=calorieën) nodig. Daarnaast verbrandt spierweefsel ook in rust calorieën, omdat je lichaam continue werkt om spiercellen te behouden.

Bij interval trainingen werk je korte tijd in hoog tempo, hierdoor gebruik je lichaam meer zuurstof en verbrand je meer calorieën. Ook na de training gaat de vetverbranding nog even door omdat je spieren aan het herstellen zijn. Dit is hetzelfde bij krachttraining. De combinatie is daarom perfect omdat je bij intervaltraining ook aan snelkracht en explosiviteit werkt waardoor de spiermassa behouden blijft.

Train hard genoeg

Dit klinkt fitness-trends-2017misschien een beetje raar, maar zorg ervoor dat je hard genoeg traint. Dat kan op meerdere niveaus. Train je bijvoorbeeld nu 3x per week, probeer dit dan op te voeren naar 5x. Zorg dat de intensiteit voldoende hoog is en verander je trainingsschema om de paar weken om het lichaam continue opnieuw prikkels te geven.

En super leuk is het wanneer je samen met iemand traint!

Samen trainen is leuker, zorgt voor meer motivatie en je hebt een stok achter de deur. Daarbij kun je het samen hebben over dingen waar je tegen aanloopt en elkaar advies geven hierin. Probeer niet helemaal afhankelijk te worden van iemand anders, stel dat diegene afzegt dan wil jij wel gewoon alsnog gaan trainen. Train bijvoorbeeld een paar keer in de week alleen en een paar keer per week samen. Zo haal je er het maximale uit.

Neem voldoende rustBesser-Schlafen

Voordat je helemaal doorslaat in het aantal trainingen per week, zorg dat je voldoende rust neemt en je lichaam tijd geeft om te herstellen. Deze zijn essentieel voor een succesvol trainingsprogramma. Je denkt er misschien niet zo over na, maar zo’n 95% van je tijd bestaat uit rust en herstel. Met rust bedoel ik slaap; zorg dus dat je voldoende slaapt. Met herstel bedoel ik de acties die je onderneemt om je lichaam snel te laten herstellen na een training; denk bijvoorbeeld aan stretching, foam rollen, gezonde voeding en genoeg water drinken

Ga ook eens lekker wandelen

sommer_wandernHet klinkt een beetje suf, maar wandelen is echt lekker. Het maakt je hoofd leeg, zorgt ervoor dat je een frisse neus haalt en geeft je lichaam net wat andere beweging dan met andere sporten. Ok, als je hebt hardgelopen hoef je daarna echt niet te gaan wandelen. Maar in combinatie met een krachttraining of op een rustdag is het heerlijk. Ook in de winter. Elke dag 10.000 stappen is best een opgave ;-)

 

 

Plan je week

Na het leTerminplanerzen van alle bovenstaande denk je misschien; hoe ga ik dit in hemelsnaam allemaal toepassen?! Heel simpel, door je week te plannen. Denk eens na over hoe je jouw week wilt invullen; wanneer werk je, hoe druk is het op je werk, heb je afspraken staan, wanneer wil je sporten en wat wil je eten. Het lijkt misschien stressvol, maar met een goede planning valt er een hele druk van je af.

 

 

Verander je mindset

Houd conGesund-im-Alter-durch-mehr-Bewegung-77276964-1tinu de lange termijn in je achterhoofd. Liever kleine stapjes met een blijvende verandering dan grote stappen met snel resultaat en grotere kans op terugval. Grote kans dat het je niet snel genoeg gaat, maar blijf realistisch en denk vooral na over alle maanden die nog komen gaan. Blijf genieten van de dingen die doet; dat houdt dus in dat je de sport die je doet leuk vindt, maar ook af en toe een guilty pleasure kan nemen.

 

 

Houd het realistisch ?

En last, but nog least, houd het realistisch voor jezelf. Bedenk goed voor jezelf wat haalbaar is. Ik wil ook niet zeggen dat je alle bovenstaande tips in acht moet nemen, maar haal eruit wat voor jou relevant is…..